Kia Ora! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van patrickenmieke - WaarBenJij.nu Kia Ora! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van patrickenmieke - WaarBenJij.nu

Kia Ora!

Door: patrickenmieke

Blijf op de hoogte en volg patrickenmieke

28 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Onze reis van Australië naar Nieuw Zeeland begon heel vroeg op de dag (half 3 s'nachts) omdat ons vliegtuig naar Auckland al om 7.15 vertrok. Helaas kon ons vliegtuig pas 2 uur later dan gepland vertrekken. Eenmaal aangekomen in Auckland waren we dan ook erg moe.

Auckland is niet echt een grote stad maar wel de grootste van Nieuw Zeeland met ongeveer 1,5 miljoen inwoners (dit is 1/3 van de totale bevolking van Nieuw Zeeland). Helaas is er niet al te veel te doen in Auckland.

Na de eerste paar dagen Auckland zijn we begonnen aan onze reis door Nieuw Zeeland. Onze eerste bestemming was Paihia in de Bay of Islands. In deze baai in het noorden van het land liggen 144 eilandjes. Hier is in 1840 het verdrag tussen Engeland en de Maori's getekend, waarmee Nieuw Zeeland een land is geworden.

Vanuit Paihia hebben we een dagtocht gemaakt naar Cape Reinga, het noordelijkste punt van Nieuw Zeeland. Volgens de Maori's begint hier de spirituele reis van de ziel naar het thuisland.
Cape Reigna is vooral bekend om de vuurtoren. De tocht bestond uit zandboarden, dit is met een bodyboard van zandduinen af surfen, 90 mile beach en een bezoek aan het Puketi Forest waar de Kauri bomen groeien. Deze bomen zijn meer dan 50m hoog en 8 tot 13 meter breed. 90 mile beach is een stuk strand dat een openbare weg is. De bus reed hier over het strand en moest hierbij uitkijken dat deze niet in het zand wegzakte. Er stond dan ook een verkeersbord dat het een gevaarlijke weg is en je daarom harder moet rijden!

Na nog een paar dagen Auckland zijn we begonnen aan onze reis over het noordereiland richting het zuidereiland. Onderweg zijn we naar Cathedral Cove geweest. Dit was heel mooi maar door een plotselinge wolkbreuk waren we zeiknat en hadden we het ijskoud tijdens onze wandeling van meer dan een uur terug naar de bus. Daarna zijn we naar Hot Water Beach geweest waar we op het strand bij laag water in het zand onze eigen hot pool konden graven. Dat was wel oppassen want het water dat door het zand omhoog komt is ongeveer 70 graden.

De volgende ochtend zijn we al vroeg vertrokken naar Waitomo. Deze plaats is vooral bekend om de grotten vol met gloeiwormen. Onderweg hebben we een wandeling gemaakt door de Karangahake Scenic Reserve waar rond 1850 goud is gevonden. In Waitomo hebben we een rondleiding door een van de grotten gehad waarin honderdduizenden gloeiwormen zitten.

Vanuit Waitomo zijn we naar Rotorua gereisd. Onderweg zijn we eerst naar Hobbiton geweest. Dit is de filmset waar de Lord of the Rings en de Hobbit zijn opgenomen. De set is nu nog precies zoals in de Hobbit films. Het was indrukwekkend om te zien hoeveel trucjes ze gebruikt hebben om de film te maken en om te zien hoe gedetailleerd de set is gebouwd. Het grootste deel van de set is echt maar sommige delen zijn nep zoals de boom op het huis van Bilbo Baggins die van ijzer en siliconen is gemaakt en waarop 250.000 nepbladeren één voor één handmatig zijn bevestigd. Aan het einde van de rondleiding hebben we een biertje gedronken in de Green Dragon, de echte pub uit de Lord of the Rings trilogie.

Dezelfde avond zijn we bij Rotorua naar het Tamaki Maori dorp geweest. We werden welkom geheten volgens de Maori traditie. Hierbij mochten we niet lachen en niet bewegen. Dat was best moeilijk. Daarna kregen we uitleg over de levenswijze en tradities van de Maori's en een show. Afsluitend kregen we een heerlijke traditionele maaltijd. De Maori's noemen dit een Hangi omdat ze het voedsel onder de grond gaar stomen in een Hangi-oven.

Rotorua wordt door de lokale bewoners overigens Rottenrua genoemd omdat het stinkt naar rotte eieren door alle zwavelbronnen in de stad. Op veel plekken in de stad komt zwavelstoom uit de grond. Leuk om een paar dagen in door te brengen maar we zijn ook blij wanneer we weer frisse lucht in kunnen ademen.

• 28 Maart 2015 - 10:51

DiAna Marcel En Mika:

Hallo jullie twee,

Wij aan de ontbijttafel genietend van jullie verslag. Ik lees het hardop voor en de mannen luisteren.

Leuk moment is dat en daarna kijken we de foto,s die de verhalen ondersteunen. Wat een prachtige foto,s.

Weer een mooie mix van natuur, cultuur en andere mooie dingen die jullie zien.

Tot schrijfs Marcel Diana en mika

• 28 Maart 2015 - 10:56

Hay&Marlies:

Hoi, leuke foto's, van het filmpje word ik wel een beetje bang. Hahaha. Fijn om alles toch een beetje mee te krijgen wat jullie doen! Heel veel plezier. Groetjes Hay&Marlies

• 28 Maart 2015 - 17:38

Mariël:

Wauw, mooie foto`s !!!
    Geniet van jullie reis :)

• 28 Maart 2015 - 17:38

Mariël:

Wauw, mooie foto`s !!!
    Geniet van jullie reis :)

• 28 Maart 2015 - 18:04

Hoi Patrick en Mieke,
    Wat hebben jullie het goed, mooie foto's. Schattige huisjes, net de Efteling haha.Geniet maar, jullie hebben al zoveel gezien.Wat een mooi weer, hier koud en kil.

• 28 Maart 2015 - 18:05

• 28 Maart 2015 - 18:16

• 28 Maart 2015 - 18:17

• 29 Maart 2015 - 09:52

Opa En Oma.:

Leuk van jullie te horen dat het goed gaat, geniet er maar van want het gaat allemaal zo snel.

• 29 Maart 2015 - 15:21

Hay En Maria:

Wat een leuke foto,s bij het verslag en nog bedankt voor de verrassing op 25 mrt Geniet maar lekker Groetjes

• 29 Maart 2015 - 16:04

Elvi En Jos:

Hoi Mieke en Patrick,
    Wat een geweldige verhalen weer! Vooral de huisjes van Lord of the Rings zijn grappig, precies als in de film!
    Geniet ervan, nog veel plezier!
    Groetjes van Elvi en Jos

• 29 Maart 2015 - 23:09

Tante Jo:

mooie reis Mieke en Patrick geniet er van groetjes.

• 30 Maart 2015 - 20:07

Petra:

Ziet er goed uit! Genieten!!!